fredag 27. november 2009

Digitalarkivets skanna kirkebøker - listemodus og Kristiania/Oslo

Som den våkne leser har sett, jobber jeg mye med slekt i Kristiania/Oslo. Og andre fine steder i vårt lange lekre land, men altså, mye i Kristiania/Oslo.

Jeg får stadige e-poster om emnet, særlig med spørsmål om hvor man skal lete dersom familien bodde i Dengata eller i Denveien i Kristiania. Svaret på dette temaet har jeg blogget om her (samlagsafstemningen).

Men - hva om jeg vet at folk ble f.eks gift, eller kanskje døpt på en spesiell dato, men jeg vet ikke i hvilken kirke? Dette kan dreie seg om f.eks Kristiania/Oslo, eller et annet fylke. Hvis dette gjelder før 1870, er det en "lett sak" - men jo nyere tid, jo flere kirker!

Jeg har et helt konkret eksempel.: (klikk på kirkeboksidene for å se dem tydeligere)



Ole Anton Rogstad og Marte Frederikke Thori var fra Gjerdrum, og de står oppført i kirkeboken Heni i Gjerdrum, Klokkerbok nr. II 1 (1901-1944) på side 152. (ektepar 2 i 1906). Til høyre i innføringen står det at de ble viet i "Kristiania". Men - vi har i hvertfall en dato, nemlig 8. april 1906.
Kristiania i 1906 - mange kirkebøker! Det tar jo for evig å lete! Dersom man ikke har anledning til å dra til Oslo Byarkiv for å finne ut om de hadde en adresse til en av de mange kirkene, er det ikke noen uoverkommelig oppgave dette.

1. Digitalarkivets skanna kirkebøker, velg så følgende. (begynn øverst, søkeboksene endrer seg etter som du velger)

1. Fylke Oslo
2. Prestegjeld: Alle
3. Kirkeboktype: Ministerialbok (det er mulig du senere må endre her til andre kirkeboktyper, særlig i nyere tid).
4. Velg listetype (her: Ekteskap).
5. Angi periode: her: 1906 (det er mulig å angi f.eks 1905-1908 dersom man ikke har eksakt dato.

Utvalget jeg fikk når jeg gjorde dette, var nemlig ikke avskrekkende. Noen av kirkebøkene var mer naturlig å starte med enn andre:

Jeg valgte å hoppe over Botsfengselet, Døves Menighet og Garnisonsmenigheten  i første omgang. Siden jeg til stadighet havner på Grønland, valgte jeg å starte med kirkeboken for Grønland, men de var ikke der.

Jeg valgte så kirkeboken for Oslo Domkirke, siden jeg ofte har sett at folk fra "landet" har giftet seg der. Slik var det ikke denne gangen. Men - min favoritt-kirke nr. 3 nemlig Trefoldighetskirken! Se der var de! Så dette tok meg altså ca 7 minutter å finne, siden jeg hadde en dato, samt at jeg benyttet listemodus-muligheten i de skanna kirkebøkene.

Bildet under viser - som ektepar nr. 38, Ole Anton Rogstad og Martha Frederikke Thori. Trefoldighet, Ministerialbok nr. III 5 (1900-1908), Ekteviede 1906, side 176.



Denne metoden kan med hell benyttes også på andre fylker, dersom man ikke vet hvor en person bodde, det er bare å lete....

Ingen kommentarer: