onsdag 11. mai 2011

Slektsforskerens hule - bokhylla har fått nye beboere

Bokhyllene i hula mi buler, og jeg må gjøre  noe med den ene, for den detter snart ned! Kanskje grunnen er at jeg stadig fyller på med nytt?

I koffertene hjem fra USA hadde jeg med meg færre bøker enn vanlig, særlig når det gjelder krim og annen moro, men slektsforsker-bøker, ja det drar jeg med meg. Og - disse fagbøkene veier gjerne mer enn en liten paperback med et mord eller tre...

Den største og tyngste boken (på nærmere 2 kilo) er Elizabeth Shown Mills sin "Professional Genealogy". Denne boken er læreboken som blir brukt til studiet med samme navn, og jeg har valgt å lese den før jeg eventuelt melder meg igjen til studiet. (meldte meg opp i fjor, men valgte å trekke meg pga tidsforskjellen når vi er i Norge, det er vanskelig å være virkelig med på nett-diskusjoner osv midt på natta). Men - boken, den skal jeg lese. Mye om det å bedrive egen bedrift, det leses med harelabb, men mye annet interessant:

Fra bokens innholdsfortegnelse - og de kapitlene jeg kommer til å lese:
  • Ethics and Legalities
    • Ethical Standards
    • Copyright and fair use
    • Executing contracts
  • Professional Research Skills
    • Problem analyses and research plans
    • Research procedures
    • Transcripts and Abstracts
    • Evidence analysis
  • Writing and compiling
    • Research reports
    • Genealogy columns
    • Proof arguments
    • Books and Media reviews
    • Record compilations
    • Family histories
    • Lineage papers
Dette er en stor og tung bok, på over 700 sider - store sider, nesten A4...  og kun tekst! Så her er det bare å ta på seg strisjorta og spise havrelefsa og gå på med krum hals og merkepenn...

Et par andre spennende bøker som ble med hjem i kufjerten var bla.
  • Maureen A. Taylor - "Uncovering your Ancestry through Family Photographs", en bok som tar for seg for eksempel det å identifisere bilder, tidsette, ta vare på, og alt annet vi trenger å vite, vi som bruker fotografier som en del av slektsforskningsmaterialet.
  • Judy Jacobson - History for Genealogists - Using chronological Time Lines to find and understand your ancestors. - en bok som bla. inneholder en mengde tidslinjer (amerikanske selvsagt) - til og med for hver enkelt stat. Interessant!
  • Jeffery W. Hanckss - Scandinavians in Michigan - er en liten pocketbok-sak med gul/svensk utside (ikke så rart, det var vel flest svensker i Michigan når det gjelder de skandinaviske land). Boken er fremdeles ikke lest, og jeg ser at den inneholder navneindex og oppskrifter...
Så - når 17. mai er over, og bunaden igjen er hengt inn i sitt lune gjemme på loftet, så skal jeg lese...

1 kommentar:

Anita sa...

Oi oi, mye spennende her! Gleder meg til å lese hva du synes om bøkene etterhvert.