onsdag 4. juli 2012

En liten nøtteknekker-suite på morgenen....

Nøtteknekkere - fra Wikipedia
I går kveld kastet min kjære slektning Liv over et fortvila skrik om hjelp, en mann var som sunket i jorden... eller forsvunnet som dugg for solen. Kom visst litt an på hvordan man så det.

Mannen det gjaldt, var inngift, og det eneste hun visste om ham var følgende:
Navn:  Johan Lamborg
Yrke. lærer
Født: 15. august 1893
Død: 13. september 1942
Gift 20. januar 1920 med Livs slektning Anna Elisabeth Simonsen.


Ingen stedsnavn var oppgitt på Johan, ei heller sted for dødsfall eller liv. Fruen Anna Elisabeth Simonsen er iflg. 1910tellingen født i Drammen

Inngift eller ikke, jeg kjenner Liv, og hun lar ingen sten være usnudd i en sak dersom hun har satt seg fore noe. Men her måtte hun be om hjelp av en ekte sporhund... 

Liv lot seg først forvirre av et Google-søk som ikke førte noe sted, og som ga Johan navnet LARS Johan Lamborg men med f. 1893 og d. 1942.. Dette viser seg vel å være rett person, men den som har lagt dette ut (på MyHeritage) har gitt Johan feil navn, og derfor ført oss på ville veier. Jeg trakk oss heldigvis raskt inn igjen på den smale sti.

Liv fant en interessant registrering med bilde av gravminne på http://www.disnorge.no/gravminner det eneste registrerte gravminne med navnet Lamborg - nemlig

foto: DIS-Norges gravminner

Siden jeg er helt uforbederlig og uhelbredelig og kan ikke si nei til en nøtt, (var jeg et ekorn i mitt forrige liv?) så måtte jeg bare se litt mer på denne. Så mens Liv har sittet på kontoret og vært flink DISarbeider, har jeg knukket...knekket... knekt.. nøtta:

Folketellingen 1910

Jeg valgte å jobbe litt videre med denne Ernst, kanskje han hadde en slektning ved navn Johan (evt Lars Johan).

Han var lett å finne - med fornavnsøk på 1910-tellingen, og fødselsdatoen oppgitt:

Fra Dititalarkivet

Og - Ernst hadde en bror som het Johan! Johan Osvald riktignok, men han var født i august 1893 - og med etternavn Lassesen... kan det ha vært her navnet "Lars" hadde blitt forvirret inn i det vi fant på nett?

Det passet jo veldig fint med at Johan var elev af Gymnaset, de må jo gjerne dit for å bli lærere. Men - med feil fødselsdato (5. august 1893) måtte det flere bevis enn magefølelse til for å kunne banke denne i bordet til min kjære slektning som er like hard som meg på kilder.

Adressebøkene for Oslo
Jeg pleier alltid å sjekke om folk jeg leter etter kom til Oslo - det virker jo som om hele verden vil til vår fagre by. Så jeg sjekket i Adressebøkene som er skannet og lagt ut her - og litt flaks skal man da ha!

Fra Oslo Adressebok - 1939 (Arkivverket/Byarkivet)

Liv visste at Johan og frøken Simonsen ble gift i 1920 - dvs det sto det i den slektsboken hun har fått tak i om sin morfars slekt. Så det ville si at i 1939 var han altså gift, og bosatt i Vestre Aker. Det smaker av fugl. Utfordringen er akkurat dette med "Aker" - da adressebøkene ikke alltid har med seg de som er bosatt utenfor Oslos grenser, og derfor var denne innføringa i 1939 utrolig flaks. Tenkeboksen jobbet videre, hvilke andre kjente parametere hadde vi.. jo! Dødsdato! Hadde vi like flaks med denne Johan igjen? Han døde et eller annet sted i Norges lange land 13. september 1942. Og det kunne jo like gjerne ha skjedd i Oslo som i andre deler av dette langstrakte land... Neste step ble derfor

Dødsfallsprotokollregistrene
finnes både for Oslo og Aker. Jeg kikket først i registeret for Oslo for 1942, men man kan jo ikke ha like flaks hele tiden. Jeg kastet meg over "Aker kriminaldommer  - skifte- og auksjonsforvalterembete," 
og fant fort Johan Lamborgs dødsfall, med rett dato! Nå er ikke selve dødsfallsprotokollen på nett for såpass nye dødsfall fordi de kan nevne dødsårsak, noe som er klausulerte opplysninger. Men - datoen for dødsfallet var i hvertfall sammenfallende med den Liv hadde fått oppgitt i slektsboken!

Akershus fylke, Aker kriminaldommer, skifte- og auksjonsforvalterembete,
Dødsfallsprotokollregister 4 (Hbg 0004), 1941-1947, oppb: Statsarkivet i Oslo
Permanent side-link: http://arkivverket.no/URN:sk_read/27401/110/

Da var det vel forsåvidt egentlig løst, men det endelige beviset - som beviser magefølelsen, er ikke der helt enda. Det er ikke bevist at den Johan Lamborg som dør i 1942 virkelig er den som var gift med Livs slektning Anna Elisabeth Simonsen. Siden slektsboken hadde en annen fødselsdato, og det vi ble forvirret av på nett hadde et annet navn, så må vi lete litt videre.  Vi kan selvsagt sende en epost til vårt fantastiske Statsarkiv i Oslo og få vite hva som står om Johan Lamborgs død i selve dødsfallsprotokollen.  Og det kommer Liv helt sikkert til å gjøre. Men vi er utålmodige sjeler.

Mer adressebøker for Oslo
I 1910 bodde (Anna) Elisabeth med sin mor og søstre i Drammen. Moren var enke. Jeg finner en Anna Simonsen, Enkefru i Ole Vigs gate 6 i Adresseboka for 1918 i Oslo... har jeg flaks igjen? Dette navnet er jo ikke så veldig sjelden men - en tanke slo meg så - Elisabeth var voksen, ugift i 1918 om vielsesåret 1920 var riktig - bodde hun hjemme hos moren ville hun stå i Adresseboka hun også! Og jammen gjorde hun ikke det! Og da er jeg sikker på at vi er på rett spor her også! Elisabeth Simonsen, bor også i Ole Vigs gate 6 i 1918, og hun er Kontorist, som hun var i 1910 tellingen! Jeg er på sporet. Tore - du har konkurranse!

Vielsen 20. januar 1920 - men hvor?
Liv hadde allerede lett i kirkebøkene i Drammen og omegn, siden hun visste at Anna Elisabeth var født der, og ofte blir jo jentene viet i det sognet der foreldrene bor. Men... der var hun ikke. Jeg hadde jo funnet en kvinne som kunne passe med Anna Elisabeths mor i adresseboka for Oslo (over)...

Jeg jobber best i Oslo-området, og tenkte med håpefult sinn at de kanskje ble gift der? Først en titt i vielsesprotokollen for Vestre Aker på 1920 - men der var de da ikke. Det skal ikke være så enkelt! Men - jeg holdt meg på "vestkanten".  Samlagsafstemmingen - som forteller hvilken gate til hvilket kirkesogn, gir bildet i 1900 - og i 1920 har mye skjett i vår fagre by. Jeg tar allikevel sjansen, Ole Vigs gate tilhørte Fagerborg.

Jeg har mer flaks enn forstand - se her!

Fra Arkivverket.no:
Oslo fylke, Fagerborg, Ministerialbok nr. 7 (1917-1934), Ekteviede 1920, side 30.
Permanent sidelenke
 


Så da har du slektningene dine servert på et sølvfat, Liv, og kan legge inn de rette opplysningene, og kanskje fortelle den som har dette på MyHeritage at mannen nok ikke het Lars Johan Lamborg, men Johan Osvald Lassesen Lamborg....


3 kommentarer:

TONE TJENSVOLD BARSTAD sa...

Interessant lesing og mye å lære her! Du er bare fantastisk, Laila :-)
Hilsen Tone

Kristin Ø sa...

Takk for nye referanser.

Lamborgfamilien finner du ellers dokumentert på Geni.

Min mormor bodde hos sin (halv)onkel Johan og sin tante Elisabeth rundt 1929 da hun gikk på Treiders handelsskole. :-)

Liv Ofsdal sa...

Dette er bare knall Laila! Da har Kristin og jeg oppnådd kontakt og vi jobber videre med dette :D