søndag 25. november 2012

Bygdebok med mye feil?

Jeg jobber fortiden med en familie som er nevnt i Skatval bygdebok bind 1, utgitt av Skatval Historielag i 2000, redigert av Olav Vinge.

Boka er flott, og inneholder det jeg trenger, nemlig slektsopplysninger. Mye slektsopplysninger.

Men denne boka som er en gullgruve, er også sannsynligvis en kilde til feil som vil spre seg ut i den store slektsforskerverden, om ikke de som henter opplysninger fra boken sjekker alle opplysninger med originale kilder. Jeg aner ikke hvor opplysningene kommer fra.

Jeg startet med en familie som bodde på Ulsetås, (s. 97 i boka). Og, på noen få linjer, og ved enkle oppslag i kirkebøker osv, fant jeg følgende feil i forhold til kirkebøkene:




1. Andreas Andreassen og Jonetta Johnsdtr. ble ikke gift 19.10.1842, kirkeboken for Stjørdal 1833-1844 viser at de ble gift året før.  Her ser man også helt tydelig at Andreas Andreassen er fra Hemne, og han finner vi også helt korrekt i Hemne kirkebok 1818-1830 - som uekte sønn av Andreas, lods fra Sondmoer og Mali Olsdatter på Valslag. Andreas kom til Stjørdal før han ble konfirmert (konfirmert som nr. 18 i Stjørdal i 1835, da står det at han er f. i Holden, som ifølge kjentfolk der er typisk Hemne-gårdsnavn).

2. Andreas Andreassen er altså ikke født på Hitra, han er fra Hemne/Hevne. Dette er også nevnt i kirkeboken ved vielsen. (Fødselsdatoen hans er korrekt).

3. Både fødsels- og dødsdatoen til Jonetta Johnsdatter  er oppgitt feil i bygdeboka i forhold til kirkeboka. Kirkeboka oppgir at Jonetta er født av foreldrene John Johnsen og Ane Johnsdatter den 13. august 1819, ikke den 12. juli (nr. 14 av jentene) og hun dør, som enke, på Ulsetås den 3. februar 1903, ikke den 2.2.1903.  (nr. 1 av kvinnene).

4. Den første datteren, Anne sies i bygdeboka å være født 22.2.1841. Dette var det som fortalte meg at jeg burde lete mer etter vielsen til foreldrene, som jeg altså ikke fant i 1842 men i 1841, fordi Anne ble ikke nevnt født utenfor ekteskap, derimot så "egte" som bare det. Anne er ikke født 22.2.1841, men født 22.12.1841 (og døpt i januar 1842).


Det kan selvsagt skje at det er feil datoer oppgitt i kirkeboka, at presten var en slurv eller at det er andre årsaker. Men - i dette tilfelle, hvor det også er innført av forskjellige prestehender, ja da tror jeg dessverre at det må være de som har sammenstilt slektene/avskrevet kirkebøkene sine feil. De feilene over er jo bare på 4-5 linjer på en side i boken. Kan det være at de har fått dette oppgitt av en slektsforsker som har dette i sine papirer?

Det kan som sagt hende at alt jeg skriver over er feil, at det er andre kilder som har mer korrekte datoer enn kirkebøkene. Men, det er nå en gang slik at det var presten som førte folketellingen, og da må vi stole på ham.....

Moralen i dette innlegget: sjekk alltid informasjon du finner i andres arbeid! Det er viktig å innhente informasjon om hvilke kilder som er brukt. Om det ikke kan vises til kilder, ja da må du finne opplysningene sjøl, og kildebelegge disse. Det holder ikke at tante Magda mener å huske at oldefar ble født da og da, gå inn i kirkeboka og finn opplysningen sjøl.

1 kommentar:

Astrid sa...

Interesting. So many errors, too! I have also found errors in Bygdebok as it relates to my family, but overall, they are a blessing! I wish Bygdeboker existed in every country:).