tirsdag 29. juli 2014

Finnes det flere kilder til samme informasjon? (eller: når døde Kristen Johnsen?)

Jeg har lyst til å vise at det kan være feil i de kildene vi forventer skal være de vi skal stole på. Jeg har jo ved flere anledninger revet meg i håret over fødselsdatoene i 1910-folketellingen (men den er heller ikke en kilde jeg (som regel) bruker som bekreftelse på fødselsdato.

Heldigvis er det av og til mulig å bruke flere kilder til en konkret opplysning. Andre ganger må vi sammenstille flere opplysninger for å kunne bekrefte informasjon.

Som eksempel, dette dødsfallet til Kristen Johnsen. Jeg visste at hans siste sønn ble født i desember 1883, og hans kone står som enke i folketellinga datert 1. januar 1891. Så han må ha gått bort mellom ca mars 1882 og folketellingen.

Han var ikke innført som Kristen/Christen Johnsen (eller andre stavemåter) i kirkebøkene for Eiker der han burde ha vært i dette tidsrommet. Jeg lette med lys og lykte, og fant ham ikke med det forventede navnet. Jeg merket meg selvsagt de det kunne være, for nærmere undersøkelser, men den Kristen Johnsen jeg lette etter var altså ikke i kirkeboka for Eiker.

Så tok jeg fatt i dødsfallsprotokollene for Eiker Lensmann 1879-1894. Disse finner du på http://www.arkivverket.no/digitalarkivet her:

skjermdump fra http://www.arkivverket.no/digitalarkivet

Og det tok ikke lang tid før jeg fant ham, han døde den 24. oktober 1883, altså før yngste sønn ble født. Da var det ikke vanskelig å finne ham i kirkeboken heller... (og resten av informasjonen om kone og barn, bekrefter at dette er den mannen jeg lette etter)

Her står det tydelig Kristen Johnsen, og dødsdato 24, meldingsdato 25. (oktober)
Buskerud fylke, Eiker lensmann, Dødsfallsprotokoll (SAKO/A-529/H/Ha/L0003)
fra arkivverket.no/digitalarkivet

Kirkboken ga et helt annet navn:

Det er ikke tvil om at dette er samme mannen som i dødsfallsprotokollen,
også meldingsdatoer osv er riktig ifht. dødsfallsprotokollen.Det var kun en Kristen
død og meldt disse nevnte datoer.

Buskerud fylke, Haug i Eiker, Ministerialbok nr. II 1 (1878-1888)
fra http://www.arkivverket.no/digitalarkivet

I Klokkerboken var Kristen ført inn med riktig navn (og med en vakker håndskrift), og bekrefter også at den jeg fant i kirkeboken var riktig.

Buskerud fylke, Haug i Eiker, Klokkerbok nr. I 5 (1878-1887)
fra http://www.arkivverket.no/digitalarkivet

Jeg lette jo ikke etter en "Olsen". Og i dette tilfellet var det ikke naturlig å tenke "Olsen" heller da Kristen heller ikke hadde en far med noe tilknytning til "Olsen".  Så i første omgang ville jeg ikke bekrefte at denne Kristen Olsen var den jeg lette etter. Det bodde dessuten veldig mye folk på Vestfossen.Men ved hjelp av dødsfallsprotokollen kunne jeg bekrefte at det var den riktige Kristen som ble begravet 2. november 1883, bare en måned før sønnen ble født.

Dette altså bare for å vise, finner du ikke noe der det burde være, se om det finnes en annen kilde til informasjonen.

Ingen kommentarer: